Portal Rasmi Pusat Pengajian Diploma

Soalan Lazim

  • Utama
  • Hubungi
  • Soalan Lazim

Khas: Kemasukan Semula ke Kampus

Siapakah yang dikategorikan sebagai pelajar berkeperluan?

Semua pelajar diploma, tetapi tidak termasuk pelajar yang sedang menjalani latihan industri.

Apakah syarat kemasukan ke kampus?

Pelajar mestilah telah lengkap dua dos vaksin dan melepasi tempoh keberkesanan vaksin.

Bilakah tarikh kemasukan semula ke kampus?

Tarikh kemasukan semula ke kampus adalah bermula 15 sehingga 19 Oktober 2021, mengikut program akademik, sebagaimana ketetapan dalam Surat Kebenaran Kembali ke Kampus, bertarikh 29 September 2021, yang dikeluarkan Pusat Pengajian Diploma.

Di manakah saya boleh semak penempatan kolej kediaman?

Penempatan kolej kediaman boleh disemak di pautan Google Sheet ini.

Apakah yang perlu saya lakukan jika tempoh keberkesanan vaksin saya melepasi 19 Oktober 2021?

Pelajar mestilah memaklumkan kepada pihak pengurusan kolej tentang kelewatan pendaftaran kolej. Berikut adalah pegawai kolej yang boleh dihubungi.

  • Kolej Kediaman Pagoh 1: +60 6-974 1156
  • Kolej Kediaman Pagoh 2: +60 6-974 1321
  • Kolej Kediaman Pagoh 3: +60 6-974 1064
Apakah persediaan yang perlu saya lakukan untuk pendaftaran kolej kediaman?

Pelajar diminta merujuk Makluman Penempatan Kolej Kediaman Bagi Pelajar Berkeperluan yang dikeluarkan pengurusan Kolej Kediaman Pagoh, dimana ia menjelaskan:

  • Proses pendaftaran kolej kediaman
  • Semakan penempatan kolej kediaman
  • Peralatan elektrik yang dibenarkan
  • Pegawai kolej yang boleh dihubungi
  • Maklumat-maklumat penting lain

Kemas Kini 9 Oktober Infografik Pendaftaran Kolej Kediaman

Adakah saya perlu membawa kit ujian kendiri COVID-19 sewaktu pendaftaran?

Tidak, kit ujian kendiri (self-test kit) COVID-19 akan dibekalkan oleh Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.

Apakah kemudahan pengangkutan yang disediakan untuk kembali ke kampus?

Buat masa ini, terdapat dua jenis pengangkutan yang disediakan bagi memudahkan pelajar kembali ke kampus.

Berapakah jumlah yuran yang perlu saya bayar?

Jumlah yuran yang perlu dibayar adalah seperti yang dipaparkan di laman Yuran.

Akademik

Di manakah saya boleh dapatkan peraturan akademik?

Peraturan Akademik Edisi Kelapan boleh dimuat turun dari laman Muat Turun atau dari portal Pejabat Pengurusan Akademik. Ia merangkumi 14 bahagian dimana antaranya menerangkan:

  • Pendaftaran, pembetulan dan tarik diri kursus
  • Sistem kredit
  • Penangguhan, penggantungan dan pemberhentian pengajian
  • Semakan gred dan rayuan
  • Penganugerahan diploma
Bagaimanakah saya boleh mendaftar kursus?

Pendaftaran kursus boleh dibuat secara dalam talian melalui Sistem Maklumat Akademik Pelajar.

Di manakah saya boleh dapatkan kalendar akademik?

Kalendar akademik boleh dimuat turun dari laman Muat Turun atau dari portal Pejabat Pengurusan Akademik.

Di manakah saya boleh dapatkan jadual kerja pelajar?

Jadual kerja pelajar boleh dimuat turun dari portal Pejabat Pengurusan Akademik.

Bagaimanakah saya boleh ketahui lokasi kelas di kampus?

Lokasi kelas di kampus boleh diketahui dengan merujuk Pelan Blok serta Senarai Bilik Kuliah dan Makmal dari laman Muat Turun.

Apakah kepentingan saya menyimpan dokumen Perancangan Kuliah?

Dokumen Perancangan Kuliah atau Lecture Plan semua kursus perlu disimpan bagi memudahkan proses perpindahan kredit kursus, apabila melanjutkan pelajaran ke peringkat ijazah kelak.

Di manakah saya boleh dapatkan jadual peperiksaan?

Jadual peperiksaan boleh didapati di portal Pejabat Pengurusan Akademik.

Kebajikan

Bagaimanakah saya boleh mendapatkan penajaan, biasiswa atau pinjaman?

Panduan untuk mendapatkan penajaan, biasiswa atau pinjaman yang ditawarkan kerajaan negeri serta persekutuan boleh didapati di laman Muat Turun.

Bagaimanakah saya boleh memohon Dermasiswa Zakat UTHM?

Dermasiswa Zakat UTHM merupakan skim tajaan untuk pelajar UTHM. Permohonan bagi skim ini akan diumumkan di laman Facebook Zakat UTHM.

Bagaimanakah saya boleh memohon bantuan zakat pelajar?

Permohonan bagi bantuan zakat pelajar akan diumumkan di laman Facebook Zakat UTHM.

Bagaimanakah saya boleh memohon bantuan komputer riba?

Permohonan bagi bantuan komputer riba akan diumumkan di laman Facebook Pejabat Hal Ehwal Pelajar dan laman Facebook Timbalan Naib Canselor (Hal Ehwal Pelajar dan Alumni).

Bagaimanakah saya boleh memohon bantuan makanan Sabil Al-Hikmah?

Permohonan bagi bantuan makanan Sabil Al-Hikmah akan diumumkan di laman Facebook Pejabat Hal Ehwal Pelajar.

Kolej Kediaman

Adakah pelajar diploma diberi kemudahan untuk menetap di kolej sepanjang pengajian?

Ya, pelajar diploma diberi kemudahan untuk menetap di kolej kediaman, sepanjang tempoh pengajian selama lima semester.

Kepada siapakah saya boleh ajukan soalan berkaitan kolej?

Kolej kediaman adalah diluar bidang kuasa Pusat Pengajian Diploma. Oleh itu, soalan-soalan berkaitan kolej kediaman perlu diajukan terus kepada pegawai di kolej masing-masing.

  • Kolej Kediaman Pagoh 1: +60 6-974 1156
  • Kolej Kediaman Pagoh 2: +60 6-974 1321
  • Kolej Kediaman Pagoh 3: +60 6-974 1064

Hak Cipta © 2021 Pusat Pengajian Diploma, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.

Paparan terbaik menggunakan pelayar web terkini dengan resolusi minimum 1280 x 720.

Dikemas kini pada 13 October 2021, 11:59 pm.